vrijdag 31 oktober 2014

de eindjes aan elkaar knopen.

Ik had ergens een hele leuke omslagdoek gezien gebreid van allerlei verschillende soorten garen.
Zoiets wilde ik ook gaan breien.
Dus............................ garen gekocht en een patroon gezocht op internet.  Op Ravelry zag ik twee mooie patronen en omdat ik niet kon kiezen heb ik beide gecombineerd.
Als je graag breit en haakt is Ravlery een hele leuke site en als je je aanmeldt kun je gratis patronen downloaden. Het is wel een Engelse site dus je moet wel Engelse patronen kunnen lezen.

Het breit echt heel gemakkelijk. Je begint met vijf steken. Dan in iedere oneven toer twee steken van de kant aan beide zijden een steek meerderen en aan beide kanten naast de middelste steek. Om de twaalf toeren doe je een toer ribbelsteek en ik doe dan nog na vijf ribbels een gaatjespatroon.
De kleur van het garen is niet zo duidelijk op de foto maar ik heb voor echte herfstkleuren gekozen. Roodbruin, oranjebruin en geelbruin.
 Na de eerste kleurwisseling kwam ik er achter dat de kanten niet zo mooi zouden worden als ik al die losse draadjes weg zou moeten werken.
Op pinterest vond ik de oplossing.Het werd omschreven als de Russische methode om draden te verbinden.
Zoals je ziet is het heel simpel. Je weeft het uiteinde door de draad zodat je een lusje krijgt. Door dit lusje haal je de andere draad en weeft deze ook weer weg. De verbinding is zo steveig dat je gewoon aan de draad kunt trekken.
En het resultaat? De draadjes zijn onzichtbaar.




1 opmerking: