donderdag 22 april 2021

Bloempot.

 




Morgen is mijn jongste zusje jarig. Ik had nog stof liggen om deze theedoek te maken.


Ik heb de stof laten bedrukken met een foto van mijn vader en moeder uit hun verlovingstijd.

Ik wilde er nog een bloemetje bij geven maar het werd dus dit plantje waar ik een stoere bloempot voor gehaakt heb.


Ik heb het gehaakt met Barbante garen van https://www.huisjevankatoen.nl/

Het kan natuurlijk ook gehaakt worden met ander dik garen.


Werkbeschrijving van het potje.
Nodig: 
Restje Barbante garen.
Haaknaald 6 mm.
De onderkant van een yoghurt beker of iets dergelijks . ( ietsje groter dan de pot van het plantje)

Toer 1: Maak een magische lus en haak daarin 6 vasten. Eindig met een halve vaste en een keerlosse.
Toer 2: In iedere vaste 2 vasten. Eindig met een halve vaste en een keerlosse. (12)
Toer 3: 1 vaste, 2 vasten in 1 steek. Dit herhalen tot je rond bent. Eindig met een halve vaste en een keerlosse.(18)
Toer 4: 2 vasten, 2 vasten in 1 steek. Dit herhalen tot je rond bent. Eindig met een halve vaste en een keerlosse.(24)
Toer 5: 3 vasten, 2 vasten in 1 steek. Dit herhalen tot je rond bent. Eindig met een halve vaste en een keerlosse. (30)
Toer 6: 4 vasten, 2 vasten in 1 steek. Dit herhalen tot je rond bent. Eindig met een halve vaste en een keerlosse. (36)
Vanaf nu haak je in de achterste lussen. Je sluit de toeren niet meer met een halve vaste.
Toer 7 t/ m 14: Halve stokjes in de achterste lussen gehaakt. 
Je potje is nu ongeveer 10 cm hoog.
Eindig de toer met een vaste in de achterste lus van de volgende steek en een halve vaste door 2 lussen.
Toer 15: 1 losse en 36 kreeftsteken.
De draad afhechten en wegwerken. Nu nog een leuk label er op en klaar is je bloempot.


Dit postje is ongeveer 11 cm X 11 cm. Uiteraard kun je een grotere pot haken. Je maakt dan de bodem groter (steeds verdeeld 6 steken meerderen) en haakt meer toeren met halve stokjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten