maandag 25 januari 2021

Deken haken.

 Afgelopen jaren heb ik aan verschillende CAL’s ( crochet along) mee gedaan. Ik heb inmiddels zo’n 10 dekens gehaakt.

In 2021 geen deken dus had ik me voorgenomen. Maar ja, het gaat dan toch weer kriebelen. Dus heb ik bedacht om dit jaar zelf een deken te gaan ontwerpen.

Het zal een deken worden geïnspireerd op Zeeland en ik ga proberen heel veel Zeeuwse items terug te laten komen.

Iedere maand zal ik een patroon uitschrijven. Met dit patroon haak ik dan een aantal blokken en deze blokken samen worden op het laatst aan elkaar gezet tot een deken.

Ik heb gekozen voor sokkenwol. Dit is lekker warm, goed wasbaar en sterk.

Ik haak alle blokken op naald nr 3 en de uiteindelijke deken zal waarschijnlijk 1.20 bij 1.20 zijn.

Vandaag het eerste patroon. Ik begin eenvoudig.

Deze granny doet me denken aan een zonsondergang en bestaat alleen uit(reliëf ) stokjes (RST of ST), (reliëf)  dubbelstokjes (RDST of DST), halve stokjes (HST), vasten (V)en lossen(L).

Ik heb hiervoor gebruikt. Katia socks in the box in de kleur 54 en haaknaald nr 3.



Je werkt van binnenuit de bol en de eerste 40 gram draai je op een bolletje en knip je af. ( dit kun je weer gebruiken in een ander blok)

Dit patroon haak je 4 keer en de 4 grannies haak je tegelijkertijd om het verloop van het garen mooi uit te laten komen.

Iedere toer sluit met een halve vaste.

Toer 1: maak een magische lus en haak hierin 3 lossen en 15 stokjes. (16 steken)

Toer 2: 3 L, * ST in dezelfde steek, 1 RDST voor, 2 ST in de volgende steek.* herhalen tot je rond bent.

Toer 3: 3 L, 1 ST tussen 1e en 2e steek, 1 ST in de 2e steek, * 1 RDST voor, 3ST uit 2 steken * herhalen tot je rond bent.

Toer 4: 3L, 1ST in dezelfde steek, * 1 RDST voor, 2 ST in 1 steek * herhalen tot je rond bent.

Toer 5: Herhaal toer 3 en hecht de draad af. Je hebt nu 64 steken.

Haak nu nog 3 van deze rondjes.




Toer 6: Verdeel het lapje in 4 en plaats markeerders in 4 reliëfsteken.



Start met een staand halfstokje in een gemarkeerde steek en haak hierin nog een halfstokje.

* 14 RST achter, 2 HST in de gemarkeerde steek* herhalen tot je rond bent en hecht af. 

Doe dit bij alle 4 de lapjes.

Vanaf nu iedere toer aanhechten en afhechten. Ik kies ervoor om telkens in een andere hoek aan te hechten.

Toer 7: hecht aan met een DST in een hoek en haak hierin nog 1 DST, 2 L, 2 DST.

Tussen de steken van de vorige toer haak je * 1 DST, 3ST, 2 HST, 3 V, 2 HST, 3 ST, 1 DST, en i de hoek 2 DST, 2 L, 2 DST * dit 3x herhalen en laat in de laatste herhaling de steken in de hoek weg. 

Deze toer haak je ook nog bij de andere lapjes,

Toer 8: In iedere steek een stokje en in de hoeken 2 ST, 2 L, 2 ST

Toer 9: hetzelfde als toer 8.

Toer 10: Hecht aan in de hoek en haak hierin 2ST, 2 L, 2 ST en haak aan de zijden steeds 1L, steek overslaan, 1 RST achter, Dit geheel herhalen tot je rond bent.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten