vrijdag 19 september 2014

Nog meer pompoenen

September is nu eenmaal de herfstmaand en de maand van de pompoenen. Ik zag de eerste pompoenen zo half augustus al in de kraampjes liggen maar ik heb voor mezelf de regel gesteld. "Geen pompoenen kopen voor 1 september"
Het mooist vind ik de "gewone" pompoenen. Die grote oranje waar de koets voor Assepoester van gemaakt werd.
Deze pompoenen stonden dan ook model voor de pompoenen die ik gemaakt heb van oude truien.

Je maakt ze heel eenvoudig in 1 avondje.
Je knipt uit papier een patroontje. (een beetje het model van de schil van een sinaasappelpartje) Het patroontje maak je zo groot als je zelf wilt.
Dit knip je 6 keer uit de stof en dan naai je die 6 delen aan elkaar. Het pompoenmodel komt dan vanzelf. Omdat ik de onderkant van het patroontje niet in een punt geknipt had bleef er vanonder een gat om de pompoen te keren en te vullen.
Dit gat naai je later dicht en het stiksel dek je af met een knoop.

Het blaadje heb ik gemaakt uit zandkleurig linnen. Hiervan heb ik het steeltje van de grijze pompoen ook genaaid. Het steeltje van de witte pompoen heb ik gemaakt van een stukje van de boord van de trui. Dit heb ik ingesmeerd met mod podge en toen opgerold en een beetje gevormd.
De steeltjes steek je boven in de pompoen. (er zit nog een gaatje waar de naadjes niet precies sluiten).
Hierna kun je de pompoen versieren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten